Den triste sandhed omkring digitalisering

15/5 2019
Teknologi er nu fundamentet, ikke kun for virksomheder, men hele økonomier. I de sidste par år er teknologi kommet til at herske i absolut alle aspekter af virksomheder - fra fremstilling til menneskelige ressourcer; fra drift til markedsføring; fra databehandling til forretningsanalyse.

For enhver virksomhed, er det, at være konkurrencedygtig i dag (og fortsætte med at være det i fremtiden) helt kritisk koblet sammen med digitalisering som fokusområde for små-, mellemstore- og store virksomheder.

Baseret på en undersøgelse af omkring 1.000 syddanske virksomheder i 2018, rapporterede digitaliseringsbarometeret, at kun 49% af alle disse virksomheder har fokus på digitaliseringsprojekter, og det gælder også på mellemlangt sigt.

 

Omkring 33% af disse virksomheder har lav (eller ingen) fokus på digitalisering, mens kun 18% af de undersøgte virksomheder har et højt digitaliseringsfokus.

Vær opmærksom på digitalisering: Hvad sker der, hvis du ikke gør det?

Kort svar: Du overlever ikke markedet.

Den rolle teknologien spillede tidligere var mere af en “støttende” art. Virksomheder ville grundlæggende bruge IT, teknologi, forretningssoftware og andre ressourcer til at støtte virksomheden.

I dag er trenden ændret. Mens teknologien stadig spiller en “støttende” rolle, spiller den nu også en “ledende rolle”. I nogle tilfælde er hele virksomheder (f.eks. Startups baseret på Blockchain, IoT, Artificial Intelligence, Machine Learning og flere andre) faktisk helt baseret på teknologi, mens regelmæssige forretningsfunktioner som drift, bemanding og kundeservice spiller den bærende rolle.

For eksempel ville du som en virksomhed der lige have købt et ERP-system, og det dækkede virksomhedens behov. På dit virksomhedsniveau er ERP til regnskab, produktion og oplagring; men det opfylder stadig ikke dit behov for salg, markedsføring, HR og resten af ​​virksomhedens afdelinger.

Selv efter at have investeret i en virksomhedsorienteret ERP-udrulning, har du stadig brug for bedre løsninger til at engagere dine kunder og optimere dine operationer.

Selv i dag er det meste af IT-udgifterne eller budgettet brugt på en “reaktiv” måde – for at holde arv eller gamle systemer levende og til brandbekæmpelse (af IT problemer). Når du ikke har en digital køreplan, er det svært at være proaktiv og prioritere i digitale initiativer.

For en virksomhed er behovet for at blive strategisk med it og teknologi essentielt. Alle virksomheder er truet af risikoen for at blive ramt af en digitale tsunami.

Going digital hjælper dig med at være konkurrencedygtig – komme tættere på kunderne; tjene dem bedre eller hurtigere, bruge bedre værktøjer til medarbejdere og gøre deres job bedre, automatisere (eller semi-automatisere) dit salg og markedsføring og optimer dine operationer.

Digitaliseringsstrategi: Er virksomhederne i gang?

Hvad er digitaliseringstilstanden så i Danmark?

78% af de virksomheder, der er undersøgt i digitaliseringsbarometerrapporten, har ingen nedskreven strategi, mål eller digitaliseringsimplementeringsplaner overhovedet.

Kun 10% af virksomhederne har implementeret digitaliseringsstrategier, men begrænset til bestemte afdelinger eller funktioner i deres respektive virksomheder.

I mellemtiden rapporterede kun ca. 9% af virksomhederne fuld digitaliseringsindsats med særligt detaljerede strategier nedskrevet og fulgt.

Digitaliseringsstrategi: Sådan begynder du at implementere?

Hart du nogensinde bygget med LEGO klodser? (nej, det er ikke kun for børn). Vidste du, at LEGO ofte bruges af MIT til at hjælpe med at kommunikere ideer gennem fysiske genstande?

Men hvorfor snakker vi om LEGO-klodser her?

Begyndende med en komplet digitaliseringsstrategi for din virksomhed kan lige så godt minde om at forsøge at bygge noget med LEGO-klodser.

Hvad angår digitalisering er alle muligheder for din virksomhed (uanset ressourcer og færdigheder) mulige. Meget forståeligt kan det være svært at finde ud af, hvordan man skal prioriterer og hvad der giver mening for din virksomhed.

Start med at prioritere og sætte digitale initiativer i køreplanen. Begynd med dine forretningsprioriteter, vælg tidsrammer for at finde ud af, hvad du skal gøre, hvornår og hvorfor.

Denne øvelse hjælper med at kommunikere internt om prioriteter (til øverste ledelse og kolleger).

At starte på denne måde, hjælper også med at gå fra reaktive til “aktive” it-investeringer, processer og implementeringer, til proaktivt at gennemføre digitale initiativer til din virksomhed.

Hvordan går din indsats for digitalisering i form for din virksomhed?

Martin Dommerby

Lad os hjælpe dig videre

Martin Dommerby er en af vores specialister på området og sidder klar til at rådgive og hjælpe dig videre.

 +45 26 24 64 62

 mdo@systemate.dk