Amazon kommer til Danmark – er din virksomhed klar?
Det er ikke uden grund, at danske virksomheder får sved på panden ved udsigten til nethandelsgiganten Amazons entré på det danske marked. Med en omsætning på over 1.000 mia. kr. – svarende til halvdelen af Danmarks BNP – leveringstider på ned til en time og en uovertruffen mængde data om sine kunders forbrugsmønstre er det de færreste virksomheder, der kan følge med eller stå imod Amazon.
Danske virksomhedsledere får valget for/imod Amazon. Samarbejd i håb om at få en ny vækstkanal, eller luk døren i håb om at beskytte dit brand og din kundeoplevelse. Ingen af disse strategier virker dog særligt solide til at sikre langsigtet vækst. Her handler det om noget helt tredje, der rækker langt ud over Amazons junglelov.
I USA bliver Amazon kaldt ”the 800-pound gorilla”: Et bæst der kan sætte sig præcis, hvor det vil, uden at tage hensyn til andres regler og rettigheder. Og ja, Amazon vil skabe rystelser, der rækker langt ud over nettet, føre til butikslukninger, fyringer og udfordre vores skattesystem. Men deres entré vil også flytte endnu flere forbrugere over til e-handel og reelt øge mulighederne for vækst for de virksomheder, der forstår at omstille deres forretningsstrategi til en digital økonomi og udnytte deres konkurrencefordele. Skal vi overleve mødet med bæstet, må vi ud komme os over frygten for den store ”disruptor” og i stedet anskue Amazon som en motor for en udvikling, der for længst har transformeret verdensmarkedet.
Kigger vi på det nordiske marked for e-handel, er der god grund til at rykke nu. Markedet boomer med en samlet værdi på godt 20 milliarder euro i 2017, og ifølge en rapport fra Boston Consulting Group kommer der en ekspansionsfase med tocifrede vækstrater over de næste fem år. Alle erfaringer viser, at Amazon vil rykke hurtigt, og inden for den periode sidde på helt op til 20 procent af markedet i Danmark. Til sammenligning sidder Amazon i lande som England og Frankrig allerede på hhv. 25 og 30 procent af markedet. Bæstets styrke ligger ikke kun i tyngde, men i en agilitet affødt af data om deres kunders forbrugsmønstre på tværs af lande og varegrupper. Amazons priser kan skifte 30 millioner gange om dagen på verdensplan og justeres konstant via algoritmer til det individuelle marked og den enkelte kunde. Ingen danske virksomheder kan konkurrere på de parametre, men alle betingelser for at tage springet og for alvor transformere sin forretningsstrategi er tilstede i form af adgang til big data, kortere transporttider og viden om fremtidens forbruger. Det kræver fokus på tre hovedfaktorer: tilstedeværelse og samspil på alle kanaler, automatisering og øget kundeindsigt.
At være tvunget ud i at tilrettelægge og gennemføre langsigtede vækststrategier er altid en udfordrende situation for en virksomhed. For det tager tid at sadle om, det koster ikke kun penge når der skal læres, fejles og justeres, men også nye kompetencer og en ny kultur. Men Amazon er kommet for at blive, og det tvinger os til at favne den digitale æra vi allerede befinder os i. Det giver virksomheder tre valg.
Samarbejder man, skal gorillaen fodres med de værdifulde data, der sikrer kundeoplevelsen. Vælger man strudse-strategien, som bl.a. Nike og Estee Lauder har forsøgt, kan det dels mærkes på bundlinjen og varerne ender alligevel på Amazon via andre leverandører. Så for at blive Amazon-resistent, skal der skabes en unik ”value proposition” for ens kunder, der rækker ud over hvad Amazon kan levere – men gerne i samspil, så deres styrke bruges til at skabe vækst. Amazons ankomst til Danmark er kun begyndelsen, og omstillingen til fremtidens handel rækker langt ud over prime-abonnementer til automatiserede butikker, leveringer med droner, og produkter kunden selv kan 3D-printe derhjemme.
Kapløbet er i gang, med teknologi som motoren og data som den benzin, der sikre at hver virksomhed finder sin egen vej til langsigtet vækst.
Savner du mere viden om mulighederne og udfordringerne ved Amazons indtog i Danmark, kan du kvit og frit deltage i vores arrangement Amazon kommer – Har I taget stilling?, som vi afholder i samarbejde med Dansk Industri og DynamicWeb.