Digital differentiering

Hvorfor er en digital strategi vigtig? - Teknologien har ændret forbrugernes købsadfærd.

Takket være internettet, har forbrugernes købsadfærd ændret sig drastisk, og som konsekvens heraf har markedet også tilpasset sig igennem de seneste år.

For at fange kunderne i den nye digitale verden, gælder om at finde frem til, hvilke teknologier og forretningsprocesser din virksomhed skal differentiere sig igennem. Ved at analysere egen virksomhed, branchen og konkurrenterne, udpeges indsatsområderne og ressourcerne der skal tilføres.

At forstå kundens helhedsoplevelse

Samt hvordan helhedsforståelsen kan være en differentiering for virksomheden, kræver, at virksomheden formår at agere på de behov kunden har. Udover dette, skal virksomheden sætte behovene i en sammenhæng med teknologi, forretning og design. Og som den sidste del, skal der prioriteres i de muligheder, arbejdet med kunde- og brugerbehov skaber forretningsmæssigt på tværs af kanalerne.

I den strategiske proces kræver det også, at der ikke udvikles konkrete løsninger, men mere tænkes på det overordnede økosystem og den samlede kundeoplevelse.

En hel strategi

Hvordan kan virksomheden skabe en mere helhedsorienteret strategi for at løse disse udfordringer, så de samtidig differentierer sig fra konkurrenterne? Hvad kræver det af virksomheden, deres produktportefølje, og ikke mindst deres serviceoplevelse på tværs af kanalerne? Dette er spørgsmål, som det essentielt at kunne besvare for at skabe en hel strategi.

Vigtigst af alt, handler det rigtig meget om at være i stand til at arbejde løbende med virksomhedens strategi og prøve forretningskoncepter af, frem for at gå direkte i produktudvikling og have strategi som et statisk værktøj, der opdateres én gang om året.

Det handler også om at turde fejle

Og om at finde frem til, hvad der virkelig betyder noget for kunden og forretningen. Det handler om, at være klar på, hvilken forskel, virksomheden gør for kunden på tværs af de forskellige kontaktpunkter og i den øvrige sammenhæng af betydning for virksomheden.

For at få succes med en digital differentiering, kræver det de rigtige ressourcer og kompetencer. Derfor er det essentielt, at man erkender sine styrker og ikke mindst begrænsninger. For små og mellemstore virksomheder, vil det være oplagt at finde en samarbejdspartner, der kan hjælpe med de teknologiske og digitale systemer, da ressourcerne ofte ikke findes i virksomheden.

Det er her Systemate kommer ind.

Vi vil gerne arbejde som digitale transformationspartnere med virksomheder og hjælpe dem med at bruge teknologi, tilpasse mennesker og systemer til at arbejde, så digital transformation fungerer som katalysator for forretningsvækst.

For at gøre drømmen om digital transformation for danske virksomheder til virkelighed, har vi i Systemate samlet 70+ kloge mennesker på vores kontor i Aarhus – for at skabe den rigtige platform, der kan hjælpe vores kunder til at starte den digitale transformationsrejse.

Jan Højgaard Rasmussen

Lad os hjælpe dig videre

Jan Højgaard Rasmussen er klar til at hjælpe dig med at komme videre. Kontakt mig endelig for opklarende information.

 +45 42 48 84 84

 jhr@systemate.dk